Erős Áki

Csípős paprikák és egyéb zöldségek termesztéséről. Kertészkedés kevés gasztroval.

Facebook

Friss topikok

  • Dr. Kovács Tibor: A balzsamkörte, keserű dinnye, keserű tök, keserű uborka egy nagyon hasznos növény a vércukor szin... (2018.02.08. 13:19) Tavasz-sűrítmény
  • C4rmin3: ...az E bEtűk azt jElEntik, hogy utána kénE nézni hogy mit is jElEntEnEk!!! Sok tErmészEtEs(!) szí... (2013.09.13. 19:32) Antipista
  • adnrew: hello énis ajkai vagyok 10 napja raktam el a Trinidad Scorpion Butch T magokat és még semmi. Csak ... (2013.04.29. 18:23) Ajka, part 3.
  • mrgarris0n: Kösz :) aztán kiderült, hogy 3-4 hetet is simán kibír. (2012.08.13. 12:56) Geri habanero csatnija
  • kkristof1: Köszi szépen. (2012.07.27. 15:38) Bonchik mostanság

2012.03.15. 18:48 Akocka

Bonchi

Ma megtörtént. Két átteleltetett paprikát egy életre megnyomorítottam (vagy megadtam nekik a lehetőséget, hogy létük egy magasabb célt szolgáljon). Megtehettem, hiszen számukra én isten vagyok, így nem furdal a lelkiismeret, pusztán csak a potenciális terméseket sajnálom. Szóval mi is ez a bonchi?
A japán kettyós, kissé beteges népség, és ez a kertészetükben is megmutatkozik. Bonsaiok esetében a növényeket megzsugorítják, mint egyes kínai nők a lábukat. Apró tálkákba ültetik, kis fát nevelnek belőlük kis levelekkel. A bonchi is ugyanezen az elven alapszik, csak annyi különbséggel, hogy itt konkrétan a chiliből készül a törpefa.
A bonchinál egy szabály van csak, az hogy nincs szabály. Apró tanácsok, trükkök persze vannak. Rengeteg speciális szerszámot is lehet kapni bonsai tartásához, idén még biztosan nem fogok ilyenekbe beruházni. A cél egyértelműen adott: kezdetben a növény élje túl a megpróbáltatást, lakja be az új kvártélyt, később pedig bontson virágokat és hozzon termést.
Két bonchit tervezek idén. Az egyiket egy jolikából a másik egy jamaikai sárgából.
Először is jól belocsoltam a földjüket. Aztán megmetszettem őket. A fás szár fölött metszettem el a szárukat. A nagát tavaly egy vihar alkalmával az erős szél félig eltörte, furcsa formában regenerálódott, sok apróbb ág volt alul. Ezeket mind meghagytam, és a második nódusz fölött metszettem le őket. A jamaikai sárgának két szárát hagytam meg, ezeket az első nódusz felett metszettem le. Aztán kiszedtem őket edényükből, és leszedtem róluk egy jelentős mennyiségű földet gyökérrel együtt. Valaki Innen azt tanácsolta, hogy a megmaradt gyökérről ne mossam le a földet, mert Ő így járt el tavaly, és a növényei elpusztultak. Végül belepréseltem őket klausztrofób kuckójukba. A földlabdájuk felfelé kerekedik, azt majd idővel szép lassan bontom majd le róluk. Beáztattam őket egy nagy tál vízbe, és utána az oldalról lemállott földet friss virágfölddel pótoltam. Nem szaporítom tovább a szót, íme pár előtte-utána kép. Előtte még annyit jegyeznék meg, hogy mohával szeretném borítani a földjüket, hogy lassabban száradjon ki. Fogalmam sincs, hogy mohát honnan tudnék szerezni, szívesen veszem kommentben az erre vonatkozó ötleteket.

5 komment

Címkék: chili bonchi


A bejegyzés trackback címe:

https://erosaki.blog.hu/api/trackback/id/tr504318931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FafniR 2012.03.15. 22:20:11

Szépek. Ügyesen sikerültek. Nekem egy Chocolate habim volt. Csak a rohadék tetvek (1-2 mm nagy fehér mozgó rohadékokra nem tudsz valami? nikotintól kezdve eceten át mindent próbáltam már, és megjelentek a 3 cm es idei kicsiken is) vagy nem tudom mik elvitték mind a tizenegynéhány gyönyörű tövemet. Ez volt az én blogom, csak már nincs időm írni: miskolcpeppers.blog.hu/

Moha: Szedsz mohát, háztetőröl kerítésről másik fáról ahol éppen sokat találsz. Fogsz egy turmixot moha+tej. Aztán a masszát felkened a földre. Én tejjel ismerem, halottam már cukorról is. matyasciprian.hu/novenyek/mohacserep.php

Akocka 2012.03.15. 22:32:58

@FafniR: Köszi szépen. Mindenféleképpen kipróbálom ezt a mohaturmixot. :D
Ha kicsi fehér, és még repül is, akkor szerintem a molytetű lesz az. Én is küzdök ellenük, mint ahogy az előző posztban is megírtam, már az Actarához folyamodtam, ami elég durva vegyszer, de most úgy tűnik, egyre kevesebb a kártevő.
Az blogodat olvastam, mikor még írtál rendszeresen. :) A bonchid jól nézett ki, viszont nem igazán klasszikus bonchi, mivel egyből törpefának nevelted, fás szár nélkül, nagy levelekkel. Azóta nem tudom, mi történt vele. Bonchinak inkább a már egy szezont lefutott papeszek alkalmasak. De szívesen megnézném, hogy néz ki mostanság, ideje lenne már frissítened a blogod. :)

FafniR 2012.03.15. 22:36:51

Gyönyörűen meg fásodot őszre, csak sajnos elvitte az összes tövemet a fehérhalál...

Repülni nem repülnek. Van repülő valamim is. Az fekete, olyan mint a muslica, az az első perctől van de nem bánta a nyövényt.

A fehér meg a leveleken napozik, meg a fonákján...

Akocka 2012.03.15. 22:44:09

@FafniR: A fekete akkor tőzeglégy lehet, ha nem bántja a papeszt. Azok nem ártalmasak. A fehérek azok mozognak? Ha nem nagyon látod mozogni őket, akkor talán pajzstetű lehet, azok alig mozognak. Vegyél Actarát, egy kis zacsi 5-600 forint. Tudom, nem jók a vegyszerek, de még mindig jobb, mint a tövek teljes elhalása. Ha meg nem tetű, akkor nem tudom mi lehet, látatlanba nem tudok segíteni.

FafniR 2012.03.16. 10:35:38

Küldök postán... :D :P

Már ugrasztottam az asszonypajtit, hogy hozzon Actarát. Tényleg nem jók a vegyszerek, de ha nincs más... Amugyse biokertészetet akarok, örülök hogy a panelban neon alatt terem valamicske.
süti beállítások módosítása