Erős Áki

Csípős paprikák és egyéb zöldségek termesztéséről. Kertészkedés kevés gasztroval.

Facebook

Friss topikok

  • Dr. Kovács Tibor: A balzsamkörte, keserű dinnye, keserű tök, keserű uborka egy nagyon hasznos növény a vércukor szin... (2018.02.08. 13:19) Tavasz-sűrítmény
  • C4rmin3: ...az E bEtűk azt jElEntik, hogy utána kénE nézni hogy mit is jElEntEnEk!!! Sok tErmészEtEs(!) szí... (2013.09.13. 19:32) Antipista
  • adnrew: hello énis ajkai vagyok 10 napja raktam el a Trinidad Scorpion Butch T magokat és még semmi. Csak ... (2013.04.29. 18:23) Ajka, part 3.
  • mrgarris0n: Kösz :) aztán kiderült, hogy 3-4 hetet is simán kibír. (2012.08.13. 12:56) Geri habanero csatnija
  • kkristof1: Köszi szépen. (2012.07.27. 15:38) Bonchik mostanság

2012.06.10. 20:01 Akocka

A friss kovászos uborka léte jelzi: itt a nyár

Ennek a lágyszárú dolognak a mivoltát igencsak jól találta ki a Jóisten. Annak ellenére, hogy a hét eleji viharos szélben kidőlt az őszibarackfa, a paprikáknak kutya bajuk. A földimandula viszont megtöredezett kicsit, de komoly kár abban sem keletkezett. Komoly veszteség nélkül megúsztam.
Az egy évesek közül a nagák nem merik abbahagyni a virágok bekötését, csak pislogok értetlenül, mint hal a szatyorban. A csokis habik közül az egyiken szépen nőnek a paprikák, a másikon kis csoffadtak. A jamaikai sárgák belefelejtkeztek az érlelésbe, virágot csak elvétve hoznak, kövi hétvégén kapnak majd Volldünger Linzet.
Érett termés továbbra is csak a kalocsai csípős paprikán van. Viszont munkám gyümölcse kezd szép lassan beérni, lassacskán az összes fajtán van virág, vagy legalább bimbó. Átültetni való is mindig már csak annyi akad egy hétvégére, amit még kényelmesen el is tudok végezni.
Gyengébbek kedvéért, én így szoktam átültetni: belocsolom a papeszt, a bekevert földből teszek valamennyit az edény aljára, az egyik kezemmel megtámasztom a száránál és a feje tetejére fordítom a palántát, körkörösen megnyomkodom óvatosan a műanyagot, az aljára suhintok kettőt, aztán addig nyomkodom tovább, amíg ki nem jön egyben az egész földlabda. Ezután belehelyezem az új helyébe, és az oldalánál feltöltöm földdel. Nem nyomkodom meg a földet, hozzáütögetem az asztalhoz az edény alját, hogy a föld jól kitöltse a teret, így sokkal hamarabb befutja a gyökérzet megújult otthonát. A végén természetesen még egyszer alaposan belocsolom. Ha jól csináltam, pár centi hely még marad a virágcserépben, ezt feltöltöm mulccsal, és ennyi.
Páran biztos hülyének néznek, de én cseréppel együtt beásom a palántákat a földbe (most hétvégén még csak a jamaikaiakra jutott idő). Ezt azért csinálom, mert így lassabban párolog el a víz belőlük, kisebb az esélye annak, hogy kiszáradjanak, még akkor is, ha úgy alakul, hogy senki nem locsol abban az időintervallumban, mikor nem vagyok otthon: vasárnap délutántól péntek estig. A cserépre pedig azért van szükség, mert így biztos olyan földben vannak, amiket elképzeltem nekik, és ősszel egy alapos locsolás után könnyű lesz felszedni őket az átteleltetés céljából.
Az elhelyezéssel (szeparálással) még gondban leszek, mert 25+ fajtánál már okoskodni kell ahhoz, hogy ne legyen keresztbeporzás. De ha már itt tartok, szeretnék egy tévhitet gyorsan eloszlatni: a kereszteződést nehezebb elérni, mint a tiszta vérvonalat megtartani (én kérek elnézést, de nem találom a megfelelő szavakat). Ugyanis a paprika egy önbeporzó, magnemes növény, ha nincsen méhészet a közeledben, és a fajták közé ültetsz paradicsomot, tomatillot, padlizsánt, stb., akkor a keresztbeporzásnak az esélye konvergálni fog a nullához. De ha csak chilit termesztesz, akkor próbáld legalább 2 méterre szétszortírozni a különböző fajtákat. Ha erre sincs lehetőséged, akkor is kicsi az esély arra, hogy keresztbe porozzák egymást. Én is csak azért tartok kicsit a keveredéstől, mert túl sok fajtát vállaltam be, és több fajtából is összesen 3 tő van.
Kezd hosszú lenni a poszt, de pár zöldségről ejtenék még néhány szót. A brokkolik kezdik hozni a rózsákat. A napraforgók eszeveszett növekedésbe kezdtek. A paradicsomok folytatják eszeveszett növekedésüket, némelyen már diónyi termés csüng. Az utolsó retkeket is felszedtem, csak úgy mint pár magszárba futó endíviát. A retkeket mi fogyasztjuk el, az endíviákat a tikok.
A sok molytetűre meg úgy nézek, mint Lenke néni a savanyú parizerre.
Készítettem sok képet, nem mindet paprikáról.

13 komment

Címkék: paradicsom bazsalikom kapor retek brokkoli napraforgó endívia mizuna jamaikai habanero palánták átültetés naga jolokia shungiku egyévesek radocchio pakchoi földimandula


A bejegyzés trackback címe:

https://erosaki.blog.hu/api/trackback/id/tr654577361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2012.06.11. 14:46:42

Nekem is 5 fajta van egymás közelében, de még keresztbeporzást nem tapasztaltam.
Nagyon kicsi az esélye, hogy ne magát termékenyítse meg.
Egy növény fajtám van amivel gondban vagyok, mert elvileg chocko naga jolokiának kellene lennie, de az összes termés másképp néz ki rajta mint amilyennek szerintem lennie kellene, de mivel egytől egyig egyformák mind a 4 növényen, ezért tuti nem keresztbeporzás. Inkább elkeverték a magot amit kaptam, vagy tényleg így néznek ki a csokinagák kicsiként.
Üdv:
Gabko
gabkochilli.blog.hu/

Akocka 2012.06.11. 18:34:24

@GaBko: Igen, kicsi az esélye, de azt még el kell mondani, hogy attól, hogy még a termésen nem látsz kereszteződést, a belőle kinyert magok, jobban mondva a magokból jövőre növekvő növények még magukban hordozhatják a turpisságot.
Honnan rendelted azokat a magokat? Lehet érdemes lenne ráírni.

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2012.06.12. 09:26:02

Angliából rendeltem több fajtát egyszerre.
A többi mag rendben van szerintem. Csak a csokinagák néznek ki másképpen mint amire számítottam, még az is lehet, hogy így kell kinéznie fiatalon:)

Üdv:
Gabko
gabkochilli.blog.hu/

wazul 2012.06.15. 13:39:48

Én azért tartok a kereszteződéstől, ezért vetőmagot csak az erkélyen termesztett, kézzel beporzott növényekről teszek el, a szabadföldön termesztettekből nem. Nem véletlen szerintem, hogy van létjogosultsága a boltban árult vetőmagoknak [és itt nem az F1 hibridekre gondolok].
üdv: wazul

kkristof1 2012.06.15. 16:50:39

Hali!
Szép a kert! Annak a csokis virágnak amúgy mi a neve? És te hogy csinálod a mulcsot?
üdv:kkristof1

Akocka 2012.06.18. 08:13:19

@wazul: Az, hogy kézzel porozgatod, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy akkor termékenyül meg a bibe, mikor te poroztad be. Jó játék amúgy, tavaly én is csináltam :)

@kkristof1: Köszi szépen, egy jelentős részét a nagymamám műveli.
A csokis virágnak Gilia tricolor a latin neve. Vaterán találsz magokat, ha érdekel.
A mulcsot én főleg fűnyesedékből szoktam csinálni, néha keverek bele egy pár marék tavalyról maradt cseresznyelevelet. De 1-2 kivétellel bármit alájuk teríthetsz, csak a paradicsom zöld részeit, illetve a diófa levelét ne.

wazul 2012.06.18. 11:18:18

@Akocka: Tisztában vagyok vele :) Szabadföldön nem is csinálom, már csak a mennyiség miatt sem. De két éve, amikor az első paprikáimat neveltem az erkélyen, jó ideig nem voltak hajlandók bekötni. Aztán elkezdtem a kézzel porzást, és lett egy rakás termés a paprikákon. Valamiért az erkélyre csak nagy ritkán téved be olyan jószág, ami elvégezné ezt a nemes feladatot. Igaz ezt nem is bánom, nem kavarnak be feleslegesen...
Mi újság a paprikáiddal, mikorra várható új bejegyzés?

Akocka 2012.06.18. 13:08:01

@wazul: És mikor kézzel porozgattál, volt kontroll csoportod is, amit nem poroztál be? És azokon továbbra sem volt termés? Azért kérdezem, mert lehet, hogy nincs is összefüggésben. Nálam is a nagák például az elején mindig ledobják a virágokat, pedig megvan minden, ami kell, de így alakul, aztán utána elkezdenek kötni.
Ezen a hétvégén nem volt időm fényképezni, most hétvégén lehet, hogy nem is megyünk haza. A héten, ami eszembe jut, azt kiírom facebbokon, és ennyi.
Jól állnak egyébként, csak sajnos otthon néha elmarad a locsolás. Nemsokára elköltözünk Pesten máshova, ott lesz terasz, felhozok annyi papeszt, amennyit csak tudok, és valszeg gyakrabban is lesz új bejegyzés.

kkristof1 2012.06.19. 15:56:50

@Akocka: Azt olvastam, hogy a legjobb fűrészpooral keverni a füvet, úgyhogy akkor továbbra is úgy csinálom szerintem, meg lehet, hogy a cserepekbe is rakok, mert eddig csak a kintiek kaptak.

wazul 2012.06.20. 09:49:53

@Akocka: Való igaz, kontroll nélkül nem állíthatom, hogy ez biztos így van, de azoknál a C. annuum fajtáknál azóta az első virágok is gond nélkül kötnek, és utána is majdnem mind [ősszel már annyira nem akarózik nekik]. A C. chinense ['Habanero'-m van] meg külön kategória, legalábbis nálam, hiába bajlódok vele, alig köt be: négy növényen van 15 termés.

wazul 2012.06.20. 10:00:56

@kkristof1: Ha fűrészport használsz mulcsnak [de igaz ez a szénára és lombra is], érdemes nitrogént is adagolni, különben a mikrobák a talajból, a növények elől fogják elvonni azt.

Akocka 2012.06.20. 12:25:00

@wazul: Zaccot vagy kaktusztápot adj nekik. Amit még a habanerokról olvastam, az az, hogy kevesebb vizet igényelnek, csak akkor öntözz, ha már kiszáradt a föld. Továbbá, hogy a reggeli napfényt szeretik, érdemes valamilyen keleti fekvésű helyre tenni.

Tehát azt mondod, hogy ha mulcsozok, adjak nekik Volldünger Linzet, mert a lebontáshoz elfogy a nitrogén a talajból? Én eddig erről még nem hallottam, épp azt olvastam, hogy a mulcsozással a tápanyagellátás is majdnem megoldottnak tekinthető.

wazul 2012.06.20. 16:07:17

@Akocka: Köszi a jótanácsokat! A zacc projekt a bejegyzésed óta megy, a tápozást is hamarosan elkezdem, és visszafogom akkor egy kicsit az öntözést. Viszont a keleti hely nem oldható meg könnyen, mivel az erkélyem déli fekvésű, gyakorlatilag egész nap sütkéreznek a paprikák.

Dr. Zatykó Lajos-Zatykóné dr. Draskóczy Erzsébet: Nagy öröm a kiskert c. könyvében olvastam ezt az infót [nem konkrétan a talajtakarásra, hanem beforgatásra], de hasonlót találhatsz itt is; alulról a második pont:
www.edenkert.hu/profi-kertesz/aktualis-kerti-munkak/teljes-koru-mulcsozas-hatranyai/5209/
Akkor nem kell nitrogén trágyát hozzáadni, ha pillangósokat használunk, mivel ezek eleve megkötöttek egy csomó légköri nitrogént. Amit a post-od alapján olvastam a zöldmulcsozásról, az is meggyőzőnek tűnik, viszont ahhoz megfelelő gilisztaállomány is szükséges.
süti beállítások módosítása